torsdag 14 april 2011

Les Foltos-Peer Coaching

Igår var jag på föreläsning, en helt underbar föreläsning. Les är en sann inspiratör med ett tänk som jag tror skulle gagna många människor både lärare och människor i allmänhet. Jag gick till föreläsningen med en skepsis där mina förväntningar var låga. Jag var lite rädd för att det skulle landa i en föreläsning med snabba amerikanska lösningar. Det skulle visa sig att jag hade fel, kul!! Att coacha varandra istället för att stänga sin dörr och arbeta enskilt med egen undervisning tror jag att alla lärare skulle må bra av. Föreläsningen var på engelska så att ta anteckningar var lite klurigt men jag tänkte iallafall ge er ett litet smakprov på vad man kan använda sig av för "tänk" när man coachar en kollega eller kanske bara är en god lyssnare och vän.

  • Lyssna aktivt-avbryt inte utan lyssna klart!
  • Återge/återkoppla-upprepa det som sagts för att förankrat att du förstått
  • Öppna frågor för att få mer klarhet- Hur gjorde du? Vad gjorde du? osv
  • Djuplodande frågor- Varför gjorde du så? Vad blir nästa steg? Har du tänkt på? osv
 Blir du nyfiken? Titta på klippet nedan :).




1 kommentar:

  1. I grundskolans lägre åldrar är detta kanske lite som att slå in redan öppna dörrar, men på gymnasiet tror jag att många av oss fortfarande har en bit kvar innan kollegahandledning blir en självklar del av jobbet.
    Men det går ditåt, absolut! :)

    SvaraRadera