torsdag 17 mars 2011

Upphovsrätt och källkritik

Igår var jag och kollegan Elisabet i Stockholm och fick ta del av två intressanta föreläsningar av Mattias Klang och Kristina Alexandersson i dessa ämnen.

Upphovsrätt
Om du använder en bild eller en "musiksnutt", oavsett om du får ändra dem,  får använda dem eller  får sprida dem är den centrala regeln i upphovsrättslagen att du måste berätta vem som står bakom verket.

Efter att Mattias berättat och beskrivit vikten av att visa källan även om man fritt får låna av upphovsmannen kom jag på att jag inte hade angivit vilka källor jag använt mig av när jag skapade mitt bildspel om min förebild. Jag har naturligtvis bara lånat bilder och musik som människor snällt delar med sig av ute på nätet men jag har inte uppgivit källan. För mig var det viktigaste att jag skulle få tag i bilder som jag fick låna. Nu har jag rättat tilll detta!

Jag har nu på förmiddagen skapat ett dokument där jag tydligt visar var jag hämtat allt material. Jag skapade sedan en PNG bild av detta i Paint och la in den i mitt bildspel. Tyvärr ser man inte källorna så tydligt om man spelar upp filmen i litet format så här kommer källorna igen :)




Källkritik
Kristina Alexanderssons föreläsning om detta ämne var intressant och tankeväckande. Hur källkritisk är du när du är ute på nätet? Har Google alla sanningar, kan Wikipedia svara på alla dina frågor? Vuxna människor kan ofta skilja på hur vi ska använda den information vi läser på nätet men hur lär vi våra elever detta? Jag som undervisar i en etta i år kan redan nu ställa rätt frågor till mina elever och samtidigt skapa en förförståelse för att allt på nätet inte behöver vara sant. Att tänka källkritiskt kanske inte alltid är så lätt men samtidigt är detta något som vi pedagoger måste bli bättre på att lära ut.

Många tankar och många möjligheter finns ute på nätet, vi måste bara förvalta denna stora resurs på rätt sätt.  Ett begrepp som belystes igår och som under hela kursens gång blir mer och mer solklar är iaf:

SHARING IS CARING!

1 kommentar:

  1. Skulle vara toppen om de hade vägarna förvi Örebro någon gång. Jag behöver mer kött på benen om detta.
    /Marcus

    SvaraRadera