onsdag 2 mars 2011

Digitala lärresurser

Vad är då en digital lärresurs? Frågan ekar i mitt huvud och jag känner mig rätt matt. Det finns hur mycket som helst ute på nätet och det är upp till var och en att sålla. Svårt men samtidigt spännande. Man vet inte vad som ligger och lurar bakom nästa hörn, eller ska vi säga länk,inlägg eller intressant sida?

Photo by: Ian Britton
Jag har med hjälp av min blogg, kursares bloggar, kursens länksida och många diskussioner och tusentals klickande lärt mig en hel massa och nu är det upp till oss lärare att strukturera! Ett centralt begrepp för oss lärare är att vårt jobb inte får bli för tidskrävande. Detta kräver att vi inte ska falla ur i cyberrymden och famla i mörkret efter information som vi snabbt vill ha tillgång till. En lärresurs skall vara informativ, enkel att nå, bra strukturerad, rolig att använda och gärna gratis :).

Under kursens gång har jag och min kollega Elisabet funderat mycket på hur vi kan nå våra övriga kollegor och smitta dem med den lust vi båda känner för digitalt arbete i klassrummet. Vi ska imorgon titta på den lärresurs vi ska skapa för vår skola och se om vi kan göra den enkel, strukturerad, informativ och lustfylld. Inget enkelt uppdrag men rolig och spännande.


Photo by: edenpictures Photostream CC (by 2.0)
Vi har en central idé kring hur man kan samla all den information kring allt vi har lärt oss. Vi delar!!! Att dela är ett begrepp som är centralt ute på nätet. Med hjälp av delning går arbetet snabbare och vi kan hjälpa varandra. Ett bra exempel är den skolblogg som jag har skapat, där har Elisabet delat med sig av en hel massa och jag kan nu påbörja mitt jobb med att börja dela med mig till henne och andra! Elisabet har också skapat en blogg för oss kollegor där vi kan lägga upp lektionsförslag och sedan enkelt dela med oss till varandra.


Vilka resurser kan jag då rekommendera?

Jag kan varmt rekommendera PIM, en resurssida där pedagoger kan öka på sin kunskap inom IT, här kan man ta del av filmer, tips, göra olika övningar och bli säkrare. Jag provade i förra veckan att sitta med en kollega och titta på PIM. Roligt och lärorikt!

En annan bra resurs är Spindeln, det är en sökmotor där du enkelt skriver in ett ämne som du vill söka efter och snabbt hittar material kring ämnet du vill arbeta med.

Länkskafferiet är en annan bra resurssida där du kan hitta massor av sidor som du kan koppla till det ämne jobbar med. På vår skolblogg har jag skapat länkar till olika sidor där barnen kan spela spel, lyssna på sagor osv. På så vis kan jag visa barnen vägen.. Jag visar barnen att det finns spel som är direkt kopplad till undervisningen.

UR: en underbar sida men massor av matnyttigt, synd bara att en del filmer plockas bort efter ett tag. Om man som vi inte har ett avtal med AV-centralen blir det knepigare. På vår skola tittar vi just nu lite på en portal som heter FLOD, läs mer på Andreas sida. Kanske det kan vara ett ytterligare alternativ till att få ett bredare utbud?!

P.S jag vet att jag enligt kursuppgiften skulle rekommendera 1-2 men då PIM, Spindeln och Länkskafferiet ligger under Skolverket får de anses som en :). D.S

Jag vill avsluta mitt inlägg med ett citat från 1833 som jag hittade i
 Den fjärde basfärdigheten: sju röster, om värderingar, lärande och internet

"Hur mycket du än försöker, kommer du efter i

utvecklingen. Det är en ständigt ökande press för

att orka med tempot... man förlorar fotfästet.

Vetenskapen gör nya upptäckter i en takt som

gör att man hopplöst famlar efter i häpnad. Allt

går för högtryck. Mänskligheten klarar inte mycket

mer."
 
Krönikör i The Atlantic Journal

2 kommentarer:

  1. Kul citat som ger perspektiv!

    SvaraRadera
  2. Jag är väldigt nyfiken på hur er lärresurs för eran skola blir och hur ni tänker bygga upp den.
    Kul att ni hjälps åt att bygga den-det underlättar! Det var intressant att läsa det du skrev-bra jobbat!

    SvaraRadera