torsdag 17 mars 2011

Ny "Aha-upplevelse"

Mina elever har fått skapat egna bakgrunder till bloggen i veckan, de har skapat så himla fina bilder! När jag scannat av bilderna och mailat iväg dem kände jag mig så nöjd. Snabbt, smidigt och enkelt var det (man kan använda mataren på kopieringsmaskinen så att man slipper scanna varje bild manuellt).

Photo by: Tomomarusan CC BY 2.5

När jag kom hem upptäckte jag att bilderna hade skickats iväg till min mail i PDF-format. Jag grämde mig lite och tänkte att jag hade tagit ut segern i förskott. Idag upptäckte jag att man kunde öppna PDF-filer i Photoshop, vilken lycka! Nu har jag öppnat alla bakgrundsbilder, skalat om dem och sparat om dem i GIF-filer (det går även att spara dem i TIFF eller i JPEG).

2 kommentarer:

  1. Bra Anna-Lena! Man lär sig mycket av misstagen och vinner nya kunskaper. Tack för tipset!
    /Marcus

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Kul att du släppt lös eleverna med att formge bloggen.
    Kreativitet, mod, problemlösningsförmåga = en digitalt kompetent lärare.
    Apropå förra inlägget kan jag bara hålla med om vikten av att dela med sig. Då blir man ju extra glad då man hittar till din blogg och får idéer, tankar, tips och länkar. Tack!

    SvaraRadera