onsdag 10 november 2010

Mediavanor del 2

Nu har jag arbetat vidare med att undersöka elevernas mediavanor. Jag har intervjuat eleverna i halvklass och har använt mig av de frågor jag tidigare publicerat här på min sida. För att få en bredare bild av hur elevernas mediavanor ser ut lät jag även en klass i årskurs två svara på samma frågor. Jag lät även eleverna skapa en varsin tankekarta tillsammans om internet. När vi hade diskuterat färdigt fick varje elev rita en bild och skriva en text om vad just de gör med sin dator, det blev urhäftiga illustrationer och texter. Några av dessa skall jag scanna in och lägga ut här så fort jag klurat ut hur man scannar på vår kopiator. Ett program som jag klurat ut är i alla fall Chart Tool. I detta skapade jag ett diagram.



Jag blev förvånad över hur mycket kunskap mina ”små” ettor hade om internet och hur mycket de faktiskt använder sin dator till. De både laddar hem musik, tittar på Youtube, spelar spel och hämtar information. I år två kan man se att kunskapen har vuxit och att eleverna har lite mer kunskap av vad man kan använda sin dator och internet till. Jag är förbluffad och positivt överraskad över hur stor kunskap eleverna faktiskt har i så låg ålder.

Det som slog mig var dock att tyvärr sitter många av våra elever själva vid sina datorer. Även de som  inte sitter ensam sitter inte med en vuxen utan tillsammans med ett syskon (år 2). Det finns så mycket som våra elever inte skall ta del av, hur kontrollerar de vuxna sina barn? Hur stor är kunskapen om av vad barnen gör ute på nätet eller med sina datorer? Många frågor snurrar i mitt huvud och jag skall i mitt arbetslag ta upp detta. Kanske kan vi vid nästa föräldramöte lyfta min undersökning för att visa föräldrarna hur mycket eleverna kan och samtidigt belysa vikten av vad som kan hända om eleverna hamnar på fel sidor. Jag skulle också  vilja dela ut Elsa Dunkels råd till vuxna (klicka dig vidare till pdf-filen på sidan)

Samtidigt vill jag inte avskräcka mina föräldrar för vid frågan om faror på nätet svarade eleverna följande

(blandat urval av årskurs 1 och 2).

”Det kan komma virus om man inte aktar sig”

” Om man inte gör rätt kan man radera saker å det är inte kul!”

”Man ska vara försiktig så att det inte kommer vatten på datorn när man dricker för det är farligt”

”Virus liksom äter upp allt man har på datorn å det är farligt”

”Man kan bli lurad på pengar”

Endast en elev visste att man kan bli lurad på pengar om man köper gubbar i spel, samtidigt som hon förklarade att man kan spela spel utan att betala också. Även denna typ av kunskap kan man lyfta på ett föräldramöte. Man skulle kunna visa min undersökning, visa några av de spelsidor eleverna besöker och sedan ge dem några bra länkar till vidare läsning om hur man kan ligga steget före. Hmm det tål att tänka på!

Här kommer elevernas tankekartor över internet, de är skapade i X-mind jag har sedan överfört dem som ”skärmdump” i Powerpoint, beskurit dem och sedan sparat dem som bilder.


Klass 1A

Klass 2A

Det känns kul att eleverna har så stor kunskap om vad man kan använda internet till. Jag ser stora möjligheter för vidare IKT-arbete i min klass!





5 kommentarer:

  1. Kul att ta del av. Vad snygga dina XMindkartor blev! Chart tool verkar intressant - jag ska ta mig en titt på det i morgon!

    SvaraRadera
  2. Visst blev det fina diagram! Och dina ettor har lika fina, underbara kommentarer som mina ;-)
    Vad bra att du pratade m fler barn. Jag tänkte men hann inte...

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Din undersökning verkar ha gett mycket. Bra tanke om att jobba med dessa frågor på ett föräldramöte. Dessa frågor påverkar ju både hem och skola och behöver diskuteras.

    SvaraRadera
  4. Hej Anna-Lena!
    Intressant att läsa hur elever i ettan använder nätet och redan har sådan kunskap. Jag håller med dig att föräldrar måste engagera sig mer och hålla sig uppdaterade vilka sidor barnen besöker.
    Du verkar verkligen ha fått dina elever att engagera sig och reflektera över "faror" på nätet.
    Snyggt arbete med programmet X-mind! Jag måste också prova det!

    SvaraRadera
  5. Mycket intressant läsning och tänkvärd.

    SvaraRadera