onsdag 15 september 2010

Kursuppgiften

Veckans uppgift var att läsa olika bloggar med pedagogiskt innehåll. Jag läste dessa bloggar med genus, process, etik/moral, tid och upphovsrättsglasögon. Ganska knivigt men mycket spännande!

Jag har tagit del av olika pedagogiska bloggar där olika former av bloggskrivande presenteras. Nedan reflekterar jag över dessa bloggar och jag har även lyft några specifika bloggar som jag tror att jag kan ha nytta av under min utbildning och även under mitt fortsatta yrkesliv.
Redan tidigt under min läsning såg jag många fördelar med att använda bloggen som redskap i skolan. Eleverna får möjlighet att skriva mycket, reflektera över vad de skriver och hur de skriver. I en blogg stod det specifikt om killar, då dessa killar bloggade fick de möjlighet att utrycka sig relativt fritt i skrift vilket gynnade dem som skribenter. Läraren kunde se en positiv utveckling hos dessa killar. Med hjälp av bloggskrivandet lär sig eleverna också att reflektera över sitt eget arbete då de i samband med bloggskrivandet måste tänka efter hur de presenterar sin text. Vi ger även alla elever en möjlighet att följa teknikens utveckling.
Under min läsning frågade jag mig, vad får man skriva, tänker eleverna på att det är offentligt?  Vi som pedagoger måste hjälpa eleverna så att de förstår hur de ska tänka kring dessa frågor. Hur bemöter man en klasskamrat, vad är kränkande, vad är rätt och vad är fel? I några bloggar togs detta upp till diskussion dessa var intressanta att läsa. Jag tror att detta måste vara en levande diskussion i klassrummet så att eleverna vet hur de ska gå tillväga.
Vidare i min läsning träffade jag på olika pedagoger som använde bloggskrivandet som forum. Duktiga IT-pedagoger som delade med sig av sina tankar och funderingar. Det var/är otroligt intressant att ta del av andra pedagogers funderingar och tankar kring pedagogiskt arbete med hjälp av IT, vilket jag kommer fortsätta med.
Jag kan se att bloggen kan användas på många olika sätt. Vi kan ha en klassblogg, en egen personlig blogg, en pedagogblogg och eleverna kan ha personliga bloggar. Jag kan se en vinst av att blogga själv då jag hela tiden uppdaterar mig om tekniken så jag har möjlighet att utvecklas i samma takt som mina elever.
Det var otroligt roligt att ta del av de olika bloggarna men nu kommer den frågan (som vi lärare ofta ställer oss) hur ska vi hinna med? Jag är övertygad om att om vi tar hjälp av olika tekniska plattformar skapar vi oss tid.  Jag tror att kunskapen av att på ett praktiskt sätt använda oss av tekniken som hjälpmedel ger oss mer tid. Det är dags för oss att vakna, det är på det här sättet våra elever söker information.
Då jag idag arbetar med sjuåringar kommer jag att fortsätta läsa om Broängens ettor, Broängen har även en intressant plattform som jag vill veta mer om www.online.broangen.se.  Jag kommer även att följa klass 2/3 i Kristinedalskolan i Stenungsund då deras blogg var otroligt rolig och intressant att läsa. Dessa bloggar och några till finner du här på sidan under mina bloggar.

3 kommentarer:

  1. Roligt att läsa! Jag känner nog likt dig att det är en fascinerande värld som öppnas, men att det också är många frågor som väcks. Vi får hoppas att frågetecknen kan rätas ut under kursen. Tack för bolggtipsen. Jag ska kolla upp dem!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Kul att du hittat nyttiga saker därute. Intressanta frågeställningar som vi får ta upp nästa gång.
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Hej Anna-Lena!
    Det var intressant att läsa din blogg!Du har fått med massor av bra saker att ta upp och en bra sammanfattning! Jag själv tyckte också att det var väldigt intressant att läsa de olika bloggarna. Nu vet jag mer vad bloggandet går ut på och hur man kan använda det i skolan.
    Din bloggsida är jättefin!
    /Andreas

    SvaraRadera